2023-02-08 14:15Pressmeddelande

Ovanligt högt intresse för Gyllene Hjulet - 25 procent fler bidrag

Gyllene Hjulet statyettGyllene Hjulet statyett

Ovanligt högt intresse för Gyllene Hjulet - 25 procent fler bidrag

Idag den åttonde februari klockan 15 stängde inlämningsperioden för SES (Sponsrings & Eventsveriges) årliga tävling Gyllene Hjulet som går av stapeln i slutet av april. Trots några tuffa år för branschen visade sig 2022 bli ett framgångsrikt år för upplevelseindustrin, både vad gäller kvalitet, kreativitet samt antalet genomförda projekt. De inlämnade bidragen gäller perioden 1 jan till 31 dec 2022 och antal registrerade bidrag är 25 procent fler än förra året.

Gyllene Hjulet är en renodlad kommunikationstävling och belönar projekt som visat på stor kreativ höjd och ett effektfullt genomslag. Sveriges bästa projekt inom event, expo och sponsring hyllas och prisas i hela 16 kategorier. Nomineringarna släpps den 30 mars.

Finalen sker den 26 april på Münchenbryggeriet i Stockholm där en av Sveriges främsta kockar, Tommy Myllymäki, står för mat- och dryckesupplevelsen. Tommy har tidigare tävlat i Bocuse d'Or, vunnit Årets kock samt driver den prisbelönta krogen AIRA på Djurgården i Stockholm.

• Det är så roligt att antalet inkomna bidrag till årets tävling är markant fler än förra året, det får oss på SES att se ljust på upplevelse- och eventbranschens framtid. Bidragens kvalitet och kreativitet tyder även på att vår bransch har haft ett riktigt bra och utvecklande 2022, säger Cecilia Bungss, marknad- och kommunikationsansvarig SES.

Årets final med efterföljande 25-årsfest blir ett ljust och inspirerande firande där SES väljer att hylla hela upplevelsebranschen. Åren 2020 och 2021 var en minst sagt utmanande period för event och sponsring men bidragen i årets Gyllen Hjulet visar att branschen har kommit tillbaka starkare och mer kreativ än någonsin.

Några av landets främsta artister och kreatörer inom upplevelseindustrin deltar i firandet den 26 april med målet att eventet ska visa upp det bästa Sverige har inom respektive bransch och kunskapsområde. Dagen börjar med den omtyckta tävlingsgrenen LIVE PITCH som nu är tillbaka i Gyllene Hjulet, för att sedan övergå i mingel och vernissage med samtliga nominerade bidrag. Efter detta blir det middag komponerad av Tommy Myllymäki med prisutdelning, underhållning och avslutande fest.

För information om juryn och de olika kategorierna vänligen besök SES pressrum:

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:

Cecilia Bungss, marknads- och kommunikationsansvarig SES. cecilia@ses.se, 076 184 32 37

OM SES - SPONSRINGS & EVENTSVERIGE

SES, Sponsrings & Eventsverige, är branchorganisationen som främjar mötesupplevelser mellan varumärken och människor och som med gemensam kraft verkar för branschens bästa. Våra drygt 230 medlemsföretag planerar och genomför majoriteten av landets större evenemang, event, möten, mässor och sponsorskap i egenskap av köpare, byråer, rättighetsinnehavare, arrangörer, anläggningar och arenor, konsulter, destinationer och leverantörer. SES är en katalysator för branschen och verkar för att höja kunskapsnivån, förståelsen och värdet av mötesupplevelser genom nätverkande, kunskapsutbyte, inspirerande och fördjupande föreläsningar och seminarier.

Facebook: Gyllene Hjulet
gyllene_hjulet
Gyllene Hjulet

Om Sponsrings & Eventsverige (SES)

SES älskar möten. Vi är branschorganisationen som arrangerar inspirerande seminarium, nätverksträffar, utbildningar och driver opinion i olika branschfrågor kring research och insikter för våra 230 medlemsföretag, som planerar och genomför majoriteten av landets större evenemang, event, möten, mässor och sponsorskap i egenskap av köpare, byråer, rättighetsinnehavare, arrangörer, anläggningar och arenor, konsulter, destinationer och leverantörer. Vi verkar för evenemangsindustrin som skapar förutsättningar så att fans kan uppleva festivaler, att publikens jubel kan pumpa i gång adrenalinet i derbyn, att varumärken kan möta artister, att samhällsengagemang kan skapa förutsättningar som inte våra politiker lyckas med och att dörrarna kan öppnas samtidigt som den sista limsträngen precis torkat bakom skylten när tusentals mässbesökare får uppleva senaste inredningstrenderna. Listan blir lång. Och vi arrangerar även sponsrings- och eventbranschens prestigefyllda tävling Gyllene Hjulet.

Cecilia Bungss
Marknads & kommunikationsansvarig