2018-05-03 08:15Pressmeddelande

Starkt år för eventmarknadsföring

null

Investering i eventmarknadsföring nådde ett nytt all-time-high under fjolåret och ökade med 8,4 %  till en omsättning om 4,3 miljarder kr. Utvecklingen är ytterligare ett tecken på den starka reklamtrend som just nu råder på marknaden.

Eventmarknadsföring avser investering i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren. Mätningen av eventmarknadsföring är en del av en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventsverige (SES).

Liksom eventmarknadsföringen så nådde även sponsringsinvestering ett nytt rekord under 2017. Investering i sponsorskap och företagssamarbeten har växt stadigt sedan mitten på 90-talet och fortsätter att göra det även 2017. Under förra året ökade omsättningen med 1,6% till 7,2 miljarder kr. Ökningen är lite mer modest än för medieinvestering eller eventmarknadsföring men omsättningen innebär att sponsorskap är den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka efter internet och produktion. Sponsringen är fortsatt en stark regional reklamkanal då cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala/regionala rättighetsinnehavare och organisationer.

-Det är intressant att se att eventmarknadsföring lyckas öka i takt med den mycket starka tillväxten inom medieinvestering, statistiken utgör överlag ett värdefullt komplement till IRM:s löpande statistik över medieköp, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.

-Att både sponsring och event fortsätter att nå nya all-time-high-nivåer är otroligt roligt! Vi hoppas den goda trenden håller i sig även i år, säger Ulrika Molin, VD på Sponsrings & Eventsverige. 

Kontaktperson: Madeleine Thor (IRM) Telefon: 08-663 04 90 E-mail: madeleine.thor@irm-media.se
Hemsida: www.irm-media.se

SES Sponsrings & Eventsverige är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte och målsättning är formulerade i affärsidén: att skapa förutsättningar för våra medlemmar att utveckla sin verksamhet/affär inom sponsring och event. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 340 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år tävlingen och branschgalan Gyllene Hjulet. 


Om Sponsrings & Eventsverige (SES)

SES Sponsrings & Eventsverige är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte och målsättning är formulerade i vår affärsidé: att skapa förutsättningar för våra medlemmar att utveckla sin verksamhet/affär inom sponsring & event som marknadsföringskanaler. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 340 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer.