2023-04-26 20:47Pressmeddelande

Vinnarna av Gyllene Hjulet 2023

Gyllene Hjulet 2023Gyllene Hjulet 2023

Finalen, tillika 25-årsjubileet, av SES (Sponsrings och Eventsverige) årliga tävling Gyllene Hjulet gick av stapeln ikväll den 26 april på Münchenbryggeriet. Nivån på de tävlande bidragen imponerade på juryn och visar att branschen, efter en utmanande period, nu kommit tillbaka med full kraft. Guld- och silverhjul delades ut i hela 16 kategorier och kvällen inleddes i Riddarsalen med ”LIVE-pitchen”, där nio tävlingsbidrag pitchades inför juryn och 200 gäster.

Se bifogad lista för samtliga prisvinnare.

Gyllene Hjulet är en renodlad kommunikationstävling och belönar projekt som visat på stor kreativ höjd och ett effektfullt genomslag. Sveriges sju bästa projekt inom event och expo samt nio inom sponsring under 2022 hyllades och prisades under kvällen som bjöd på såväl gala som samhällsengagemang. Vinnare av ”Årets Event” är PDXCON 2022 (Onemotion IMC, Paradox Interactive, Production Republic of Scandinavia). Vinnare av ”Årets Sponsring” är "Den stora läsutmaningen" (Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur samt Rabén & Sjögren).

I ”Årets samhällsengagemang”, som även var den kategori som samlat flest inkomna bidrag, gick det Gyllene Hjulet också till ”Den stora läsutmaningen”. Maxida Märak, känd för sitt stora engagemang i främst samiska frågor, delade ut priset.

”Det säger något om den tid vi lever i att just ”Årets samhällsengagemang” fick så många bidrag. Det var såklart svårt att välja ut ett men ”Den stora läsutmaningen”, där Sveriges fjärdeklassare tävlar om vilken klass som kan läsa mest under höstterminen, är en så viktig satsning för att peppa barn att läsa merså vi landade på det”, säger Linus Almqvist, juryordförande Sponsring.

Den byrå som fick flest guld var Passion Lab (4) följt av Onemotion IMC och Minnesota Communication som fick två vardera.

Det omtyckta tävlingsinslaget LIVE-pitchen som i år är tillbaka i Gyllene Hjulet inledde kvällen. Konferencier var Niklas Brosjö från All things live. Inför 200 gäster och profiler från branschen pitchades nio bidrag i kategorierna ”Årets Kreativa Event” och ”Årets Innovativa Sponsring”. ”Årets Kreativa Event” tilldelades efter en tuff juryöverläggning Studieförbundet NBV:s ”100 Minibibliotek” (Kollektivet Livet, Besvärlig sedan 1977). Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns ”Spelvärlden spelar roll” vann ”Årets Innovativa Sponsring”.

Kvällen övergick sedan i mingel och vernissage med samtliga nominerade bidrag i Fågelströmska galleriet där samtliga finalbidrag presenterades på digitala skärmar.

Konferencierer för galan var Micael Dahlen, författare, internationell föreläsare och ekonomiprofessor vid Handelshögskolan i Stockholm, med gedigen kunskap inom kommunikationsbranschen, flankerad av humorprofilen Sofia Dalén, tidigare programledare i P3 Star och som idag bland annat driver humorpodden Widerström Dalén och Youtube-serien Paradrätten.

Gästerna bjöds på fördrink signerad Petter Alexis ”P.Lex” och en trerätters meny komponerad av Tommy Myllymäki, en av Sveriges främsta kockar, som tidigare tävlat i Bocuse d´Or, vunnit årets kock samt driver den prisbelönta krogen AIRA på Djurgården i Stockholm.

För underhållningen stod Annika Wickihalder, nämnda Maxida Märak och Daniel Adams-Ray.
DJ-duon Shark tog sedan vid och avslutade kvällen.

”Det har varit ett par skakiga år men den kreativa höjden och innovationsviljan bland de tävlande bidragen i årets Gyllene Hjulet visar att branschen har kommit tillbaka starkare än någonsin”, säger Cecilia Bungss, marknads- och kommunikationsansvarig SES.

”Årets Hyllning” delades ut för andra året på Gyllene Hjulet och gick i år kollektivt till hela LIVE-branschen. Syftet med ”Årets Hyllning” är att lyfta goda initiativ, inspirera till att tänka annorlunda och driva branschen framåt.

För samtliga guld- och silverhjulsvinnare vänligen se bifogade lista.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Bungss, marknads- och kommunikationsansvarig SES. cecilia@ses.se, 076 184 32 37

Facebook: Gyllene Hjulet
gyllene_hjulet
Gyllene Hjulet

Sponsrings & Eventsverige är branchorganisationen som främjar mötesupplevelser mellan varumärken och människor och som med gemensam kraft verkar för branschens bästa. Våra drygt 230 medlemsföretag planerar och genomför majoriteten av landets större evenemang, event, möten, mässor och sponsorskap i egenskap av köpare, byråer, rättighetsinnehavare, arrangörer, anläggningar och arenor, konsulter, destinationer och leverantörer. SES är en katalysator för branschen och verkar för att höja kunskapsnivån, förståelsen och värdet av mötesupplevelser genom nätverkande, kunskapsutbyte, inspirerande och fördjupande föreläsningar och seminarier - och vi arrangerar även sponsrings- och eventbranschens prestigefyllda tävling Gyllene Hjulet.

Cecilia Bungss
Marknads & kommunikationsansvarig