Vid ESA Awards i London under torsdagskvällen kammade Polarbröd och brand experiencebyrån Heja! hem guldet i kategorin ”ESA Best of Europe”. Sponsringskonceptet ”Välkommen ut” har därmed utsetts till årets bästa sponsring både i Sverige och Europa.
Polarbröd har för många barnfamiljer alltid varit det självklara utflyktsbrödet. Det tog Heja! fasta på och skapade Välkommen ut, ett sponsringskoncept som underlättar för landets alla föreningar med naturen som arena att genomföra en prova på-dag. Grundinsikten bakom konceptet Välkommen ut är att barnfamiljer behöver påminnas om det fantastiska med att vistas utomhus samtidigt som föreningar har svårt att hitta nya och yngre medlemmar.
- Vi har parat ihop Polarbröd med det svenska föreningslivet på ett smart sätt, långt ifrån hur traditionell sponsring brukar se ut. Vi vet att vårt projekt gör skillnad på riktigt och det är extra kul att projektet i riktigt tuff konkurrens nu kammat hem segern både i Sverige och Europa, säger Ann Jacobsson, partner och strateg på Heja!.
- Vi startade för två år sedan och intresset är stort, tillsammans med föreningarna vi har hälsat tusentals barnfamiljer välkommen ut i naturen. Satsningen är lyckad, det har stärkt vårt varumärke, gett föreningarna fler medlemmar och skapat nya goda vanor hos barn runt om i Sverige, säger Elin Emanuelsson sponsringsansvarig på Polarbröd.
Polarbröd och Hejas projekt Välkommen ut (Join us Outdoors) vann alltså guldet i ESA Best of Europe vilket är den prestigefyllda kategorin där vinnarna från de europeiska ländernas egna branschgalor tävlar mot varandra. Sverige har vunnit guld i ESA Best of Europe två gånger tidigare, Tele2 vann 2015 och McDonalds 2016. Sverige har även tagit silver i kateogrin två gånger.
- Vi är mycket glada och stolta över att fjolårets Gyllene Hjulet-vinnare i Årets bästa sponsring Heja! och Polarbröd tog hem guldet i ESA Best of Europe. Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag ännu en gång tar position i Europa i stenhård konkurrens och vinner ESA's mest prestigefyllda kategori. Det bevisar att vi i Sverige ligger i framkant när det gäller kreativa sponsringssatsningar där tydliga effekter kan presenteras, säger Ulrika Molin, vd SES (Sponsrings & Eventsverige).
Den svenska versionen av casefilmen finns på https://ses.se/nominerade-och-vinnare/vinnare-2018_new12345/polarbrod-valkommen-ut-2/
Om ESA Awards
ESA, European Sponsorship Association, uppmärksammar årligen Europas bästa insatser inom sponsring. ESA Awards avgjordes under en exklusiv prisutdelning i London den 28 februari. Kategorin ESA Best of Europe brukar kallas för EM i sponsring och tävlingsbidragen består av de projekt som vunnit ”Årets bästa sponsring” i respektive land.
https://sponsorship.org/awards/awards-home/
SES Sponsrings & Eventsverige är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte är att alla ska förstå värdet av intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 300 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen och galan Gyllene Hjulet för att uppmärksamma och hylla projekt som nyttjat upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.