Här är bidragen som kan vinna årets priser i intresse- och upplevelsebaserad kommunikation.
Den 11 april är det dags för den 22:e upplagan av Gyllene Hjulet – tävlingen som uppmärksammar och hyllar aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. I år har hela 68 bidrag möjlighet att vinna ett guld eller silver i tävlingen.
Här är listan på de nominerade:
Årets Bästa Sponsring
En godare fotbollsfest – Passion Lab, ICA Sverige, Svenska Fotbollförbundet, King, IUM, ICA Reklam och NeH
Ramboll Stockholm Halvmarathon 2018 - Ramboll Sverige, Marathongruppen och Creative Meetings
SHL Harry – ATG, SHL och Minnesota Communication
Berg flyttar ut – Jung Relations, Svenska Spel och SvFF
Matchen mot mobbning – Swedbank, Stiftelsen Friends, SvFF, Brand Union och Prime
Årets event B2C
PDXCON – Onemotion IMC och Paradox interactive
IKEA Gatuköks-turné 2018 – Le Pacte
Örebrokompaniet och spökstaden Örebro – Örebrokompaniet och Nordic Arena Group
SMÖR - en gourmetkrog i kioskformat – Jung Relations och Arla
Försvarsmaktens Flygdag 2018 – Minnesota Communication, Försvarsmakten, Volt och PHD
Årets event B2B
Just Arrived - Vi är här nu – PS Communication
ASF Forum – Atea och Minnesota Communication
Nordic Contact Lens Forum (NCLF) – Nine Yards
Den Enda Frukosten – Ciceron Group (Ciceron International)
Bisnode Unleashed – Bisnode Sverige
Årets Samhällsengagemang
#Väntainte – Håkanson United, City Gross AB, More PR och Jontefonden
Med kniven mot strupen – Eventyr
Matchen mot mobbning – Swedbank, Stiftelsen Friends, SvFF, Brand Union och Prime
Loka Heroes – Håkanson United, Loka och Svenska Basketbollförbundet
Just Arrived – Vi är här nu - PS Communication
Årets Rättighet
Vasaloppet – Vasaloppet
Hammarby Fotboll – Hammarby Fotboll
Elitfotboll Dam – Passion Lab, Elitfotboll Dam och Spring Media
Svenska Basketbollförbundet – Svenska Basketbollförbundet och Håkanson United
Försäsongens Mästare – Storyplay och Svensk Elithandboll
Lokala Rättighet
Bajen Bar – Hammarby Fotboll, Pack Train och IK Stockholm
Sista striden eller "När hockeyn kom till byn" – ATG & The Lightnings
Försäsongens Mästare – Storyplay och Svensk Elithandboll
Årets Expo
T-emballage – PEN interiör
Sveba Dahlen – Ratius Mässbyrå
Svenska Fönster Nordbygg – Sture Exhibitions & Events och Svenska Fönster
Norrlands Ljus Stay out West – Onemotion IMC
Scania Service Design Concept – PS Communication, Scania och Kapa Produktion
Årets Endorsement
Berg flyttar ut – Jung Relations, Svenska Spel och SvFF
Uppvarvningen – Göteborgsvarvet, Welcom och Idéstorm
ATG Drömfond – utveckling av ambassadörskap – ATG, Kanal75 och ATG inhouseateljé
Tele2 Arena Challenge – UMG, Tele2 och IK STHLM
Gunde Svan, Preem och Vasaloppet - ett dynamiskt samarbete – Preem, Vasaloppet, Spoon samt Forsman & Bodenfors
Årets långsiktiga
Meet The World – SKF och Gothia Cup
Henke & Shoulders – Jung Relations och P&G
Maker Tour-programmering i skolan – Tekniska museet
BonnierHoops – Håkanson United, Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet
SJ - WOW – Passion Lab
Årets Internationella
Lag-VM i bordtennis 2018 i Halmstad – Destination Halmstad och Svenska Bordtennisförbundet
COCA-COLA VM 2018 "Get ready for World Cup 2018 Sweden" – Isobar, MKTG, Carat och UMG
Electrolux PUREf9 Global Launch – MKTG Sverige, Blue Lemon Consulting och Electrolux
Glashuset i Öknen – The Pozo Graviz & Partners Communication
Meet The World – SKF och Gothia Cup
Årets Interna Event
Into the wild – Occasion och Grant Thornton
Togetherness - Made by you – Nine Yards och AniCura
Academic Work Family 20 år – Eventyr och Academic Work
Janssen Swimrun – SpringConf
SEB Vision Refresh – Minnesota Communication och SEB
Årets Kreativa Lösning
Simpendla – Passion Lab och ICA Sverige
The Box Experience – Eventyr och Academic Work
The Janne Walk - Perfect Fools, Oddset och SvFF
Arenans Barn – Swedbank, Brand Union, Stiftelsen Friends och Prime
Svartklubben – Passion Lab, Åbro Bryggeri, AIK Fotboll och Post Sthlm
Årets Hantverk
Svenska Fönster Nordbygg – Sture Exhibitions & Events och Svenska Fönster
Transparenta Toan – Minnesota Communication och Atea
Den svensk-iranska matchtröjan – Perfect Fools, Oddset och SvFF
Arenans Barn – Brand Union, Swedbank och Stiftelsen Friends
Samsung Slush – Onemotion IMC
Årets mest Innovativa Koncept
Simpendla – Passion Lab och ICA Sverige
Berg flyttar ut – Jung Relations, Svenska Spel och SvFF
ShapeRunner – Ramboll Sverige, Garbergs Creative Collective och Marathongruppen
PU:REST – en öl bryggd på återvunnet avloppsvatten - BCW
Samhällsmatchen – Hammarby Fotboll, Pack Train och IK Stockholm
Läs mer om de nominerade bidragen här.
SES Sponsrings & Eventsverige är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte är att alla ska förstå värdet av intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 300 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen och galan Gyllene Hjulet för att uppmärksamma och hylla projekt som nyttjat upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.