2019-03-15 07:00Pressmeddelande

De vann Årets Studentkategori i Gyllene Hjulet!

Foto: Hugo LennartssonFrån vänster: Louise Berglund, Saga Bergman, Tove Alzén och Emma Robertsson. Foto: Hugo Lennartsson

Lag från Åre Eventutbildning kammade hem vinsten i Årets Studentkategori i Gyllene Hjulet!

För andra året presenterar Gyllene Hjulet tävlingen Årets Studentkategori - där lag om max fyra studenter möter en brief som ska besvaras inom 48 timmar. Vinnarna i år kommer från Åre Eventutbildning.

I år arrangeras kategorin i samarbete med Eventyr, en av Nordens största eventbyråer, som tillsammans med sin samarbetspartner stiftelsen Friends skrev årets brief till studenterna. Uppgiften bestod i att skapa ett skapa ett insamlingsevent med ett koncept som ska skapa bestående engagemang kring frågan mot mobbning.

- Årets brief handlade om att skapa ett eventkoncept just när frågan om trygghet i skolan är som mest aktuell, nämligen vid skolstart. Utmaningen bestod i att genom en begränsad budget kunna ta fram en träffsäker aktivitet som verkligen berör, som dessutom skapar motivation att vara med och stödja mobbningsarbetet. Så det var en rejäl utmaning studenterna möttes av, säger Malin Duintjer, insamlings- och marknadschef på stiftelsen Friends. 

- Vinnargruppen har verkligen lyckats med ett tydligt koncept som erbjuder målgruppen att aktivt engagera sig i frågan om ”vilka ord hör egentligen hemma i skolan?” De har lyckats väl att sätta idén och lösningen rakt in i kontexten skolstart. Lösningen erbjuder målgruppen föräldrar att på flera sätt uppleva det som är en vardag för alltför många skolbarn i Sverige, fortsätter Niclas Rahm, Creative Director på Eventyr och juryordförande i kategorin.

Ett stort grattis säger vi till det vinnande laget bestående utav Tove Alzén, Louise Berglund, Saga Bergman och Emma Robertsson vilka studerar Åre Event & Project Manager på Åre Eventutbildning. Vinnarna kommer att få ta emot sitt pris och hyllningar från branschen på Gyllene Hjulet-galan den 11 april på Annexet i Stockholm. 

3 snabba frågor till vinnarna:

Varför valde ni att tävla?

- Vi valde att delta då vi tyckte det var en rolig utmaning och ett ämne som berörde oss.

Hur var det att möta årets brief och vilka var utmaningarna?

- Att möta årets brief var både sorgset och peppande. Vi alla har blivit, eller känner någon som har blivit utsatt för mobbning så det ligger oss nära hjärtat. Det var också peppande då vi känner att vi kan vi göra skillnad. Vi behöver få bort tabun om att prata om mobbning för att få folk att bli engagerade och tillslut agera.

- Det svåra var att komma på en idé på så kort tid. Även att försöka komma på ett event som skulle hålla sig inom budget och samtidigt beröra så många som möjligt för att få folk att agera både nu och i framtiden.

Hur firar ni vinsten?

- Vi hinner (tyvärr) inte fira den just nu då vi arbetar på Skidskytte VM i Östersund. Men efter det ska vi se till att fira det hela med ett glas bubbel, det ser vi fram emot!


Om Sponsrings & Eventsverige (SES)

SES Sponsrings & Eventsverige är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte är att alla ska förstå värdet av intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 300 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen och galan Gyllene Hjulet för att uppmärksamma och hylla projekt som nyttjat upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.