Investeringarna i events och sponsring/företagssamarbeten ökade med hela 5% under 2018 och närmar sig därmed 15 miljarder kr. Den samlade omsättningen under förra året uppgick till 14,8 miljarder kr.
Sponsrings & Eventsverige (SES) presenterar i samarbete med IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som visar att branschens samlade omsättning fortsätter att öka och under 2018 uppgick summan till 14,8 miljarder kr.
- Reklamkonjunkturen var fortsatt mycket stark i Sverige överlag under 2018, det är roligt att nu kunna presentera att det även gäller för events och sponsring, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM.
Omsättningen ökar till nytt all-time-high både inom events och sponsring. Investering i events ökade med 6% och passerade 7 miljarder kr. Det som sticker ut mest är investeringen i företagsinterna event hade en tillväxt om hela 7,5% under förra året. Satsningar inom sponsorskap/företagssamarbeten har ökat stadigt under hela 2000-talet med undantag för finanskrisen, 2018 innebär ytterligare ett rekordår då omsättningen ökade med 4% och uppgick till 7,5 miljarder kr.
- Det är glädjande att se att det också blir nytt all-time-high för vår bransch, vi ser också att det är ett fortsatt mycket stort intresse för både events och sponsring, tillägger Ulrika Molin, VD på Sponsrings & Eventsverige.
SES, Sponsrings & Eventsverige, är den samlande kraften bakom den dynamiska och växande intresse- och upplevelseindustrin i Sverige. Våra medlemmar och samarbetspartners planerar och genomför majoriteten av landets större evenemang, event, möten, mässor och sponsorskap. Organisationens syfte är att alla ska förstå värdet av intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 350 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, mässor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen och galan Gyllene Hjulet för att uppmärksamma och hylla projekt som nyttjat upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.