2019-04-10 11:34Pressmeddelande

Här är vinnarna i Gyllene Hjulet 2019

På torsdagskvällen belönades de bästa insatserna i Sverige under 2018 inom sponsring, event och expo. Här är vinnarna i årets Gyllene Hjulet.

Under torsdagskvällen ägde Gyllene Hjulet rum på Annexet i Stockholm. Tävlingen som lyfter fram Sveriges mest uppmärksammade och hyllade projekt inom intresse- och upplevelsebaserad kommunikation utmynnar i en branschgala med över 500 gäster. Galakvällen leddes av en av Sveriges skarpaste komiker tillika skådespelerskan och manusförfattaren Emma Molin.

Kvällens tema var förebilder vilket gestaltades genom samtal från scenen med förebilder i branschen såsom Shanga Aziz från Looker Room Talk, Simon Strandvik från Greentime samt Emilie Stordalen arvtagerskan från Choice. Även kvällens artister tolkade låtar från sina förebilder från scenen. Artisterna som gästade galan var skönsjungande Mariette, den unga Youtube-stjärnan Sofia Karlberg och en av Sveriges största soloartister Timo Räisänen. Kvällen utmynnade i en efterfest med DJ Ellie.

 

Här är alla 15 vinnarna från Gyllene Hjulet 2019:

ÅRETS BÄSTA SPONSRING 
Berg flyttar ut! – Jung Relations, Svenska Spel och SvFF

ÅRETS RÄTTIGHET
Svenska Basketbollförbundet – Svenska Basketbollförbundet och Håkanson United

ÅRETS LOKALA RÄTTIGHET
Försäsongens Mästare – Storyplay och Svensk Elithandboll

ÅRETS EVENT B2B 
Nordic Contact Lens Forum (NCLF) – Nine Yards och Coopervision

ÅRETS EVENT B2C 
PDXCON – Onemotion IMC och Paradox interactive

ÅRETS INTERNA EVENT 
Into the wild – Occasion och Grant Thornton

ÅRETS LÅNGSIKTIGA 
Henke & Shoulders – Jung Relations och P&G

ÅRETS INTERNATIONELLA
COCA-COLA VM 2018 "Get ready for World Cup 2018 Sweden" – Isobar, MKTG, Carat och UMG

ÅRETS HANTVERK 
Svenska Fönster Nordbygg – Sture Exhibitions & Events och Svenska Fönster

ÅRETS EXPO
Svenska Fönster Nordbygg – Sture Exhibitions & Events och Svenska Fönster

ÅRETS MEST INNOVATIVA KONCEPT 
PU:REST – en öl bryggd på återvunnet avloppsvatten – BCW

ÅRETS ENDORSEMENT 
Berg flyttar ut – Jung Relations, Svenska Spel och SvFF

ÅRETS STUDENTKATEGORI 
Ord sätter spår – Tove Alzén, Louise Berglund, Saga Bergman och Emma Robertsson från Åre Eventutbildning

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG
#Väntainte – Håkanson United, City Gross AB, More PR och Jontefonden 

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING
The Janne Walk – Perfect Fools, Oddset och SvFF

Läs mer om alla vinnarbidragen här.

Årets silverhjul tillägnas:

SponsringEn godare fotbollsfest av Passion Lab, ICA Sverige, SvFF, King, IUM, ICA Reklam och NeH

RättighetFörsäsongens Mästare av Storyplay och Svensk Elithandboll

Lokala Rättighet – Bajen Bar av Hammarby Fotboll, Pack Train och IK Stockholm

EndorsementATG Drömfond – utveckling av ambassadörskap av ATG, Kanal75 och ATG inhouseateljé

Event B2CIKEA Gatuköks-turné 2018 av Le Pacte och IKEA

Event B2BDen Enda Frukosten av Ciceron Group (Ciceron International), Mediatec och Grand Hôtel  

Långsiktiga Maker Tour-programmering i skolan av Tekniska museet

InternationellaGlashuset i Öknen av The Pozo Graviz & Partners Communication

Interna EventAcademic Work Family 20 år av Eventyr och Academic Work 

Innovativa koncept Samhällsmatchen av Hammarby Fotboll, Pack Train och IK Stockholm

Hantverk – Arenans Barn - Brand Union av Brand Union, Swedbank och Stiftelsen Friends

ExpoNorrlands Ljus Stay out West av Onemotion IMC

Samhällsengagemang – Matchen mot mobbning av Swedbank, Stiftelsen Friends, SvFF, Brand Union och Prime

Kreativa lösning - Arenans Barn - Swedbank, Brand Union, Stiftelsen Friends och Prime


Om Sponsrings & Eventsverige (SES)

SES Sponsrings & Eventsverige är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte är att alla ska förstå värdet av intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 300 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen och galan Gyllene Hjulet för att uppmärksamma och hylla projekt som nyttjat upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.