2021-03-17 14:06Pressmeddelande

Här är vinnarna i Gyllene Hjulet 2020

Gyllene Hjulet 2020 erbjöd i år en digital flerdagarsupplevelse i en ny digital eventmiljö - kostnadsfritt och tillgängligt för alla. Vinnarna av Silver- och Gyllene Hjul korades idag under en livesänd prisutdelning med Isaac Kuritzén som konferencier och Niklas Söderberg och Niklas Brosjö som moderatorer för samtalen med expertpanelen kring de vinnande bidragen.

I tisdags invigdes Gyllene Hjulet med den mycket uppskattade Livepitchen. De nominerade bidragen i kategorierna Årets Samhällsengagemang och Årets Innovativa Koncept presenterade sina bidrag live digitalt inför jury och publik under ledning av moderatorerna Cecilia Perlind och Karl Skoog (juryansvariga och styrelsemedlemmar i SES). Tittarna fick lägga sin röst på favoriten i respektive kategori och bidraget med flest publikröster får en extra juryröst i den slutgiltiga juryöverläggningen.

Idag fick vi alla veta om vi tippat rätt vinnare. Gyllene Hjulet hölls i den specialdesignade och svenskutvecklade digitala eventplattformen vVenues som, förutom den livesända prisutdelningen från en streamingstudio med Isaac Isaac Kuritzén som konferencier, erbjöd alla Gyllene Hjulets gäster internationella spaningar, nätverkande, och underhållande aktiviteter. Dessutom lyftes alla vinnande bidrag lite extra i livesända vinnaranalyser från den inbjudna expertpanelen bestående av Cecilia Perlind, Camilla Adamsson, Viktoria Gelin och Therése Sundling Liljedahl under ledning av moderatorerna Niklas Söderberg och Niklas Brosjö. Panelen delade med sig av reflektioner och tankar kring bidragen och varför just de står som vinnare 2020.


2020 ÅRS GYLLENE HJUL TILLDELAS:

ÅRETS ENDORSEMENT - FOOTBALL FOREVHER
MKTG Sverige, Coca-Cola Sverige, Isobar, Carat och Svenska Fotbollförbundet

ÅRETS RÄTTIGHET – SKI TEAM SWEDEN ALPINE
Ski Team Sweden Alpine och Vattenfall

ÅRETS LOKALA RÄTTIGHET - SAMHÄLLSMATCHEN
Hammarby Fotboll, Pack Train och IK Stockholm

ÅRETS SPONSRING – FOOTBALL FOREVHER
MKTG Sverige, Coca-Cola Sverige, Isobar, Carat och Svenska Fotbollförbundet

ÅRETS EVENT B2B - ONETONNEISLAND AV ONETONNEFUTURE
Brand Arena Nordic Group, Klimatum och Vattenfall

ÅRETS EVENT B2C - PDXCON
Onemotion IMC och Paradox interactive

ÅRETS INNOVATIVA KONCEPT – GRÖNBORG LIVE
Perfect Fools, Oddset Svenska Spel Sport & Casino och Svenska Ishockeyförbundet

ÅRETS INTERNA EVENT – TUR2019
Creative Meetings och PwC

ÅRETS HANTVERK - WONDERLAND AFTER DARK
United och L’Oréal Nordic

ÅRETS LÅNGSIKTIGA - BONNIERHOOPS
Håkanson United, Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet

ÅRETS INTERNATIONELLA - WONDERLAND AFTER DARK
United och L’Oréal Nordic

ÅRETS EXPO – FRAMTIDENS ÄLDREOMSORG
Atea Sverige och Minnesota Communication

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG - BONNIERHOOPS
Håkanson United, Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet

ÅRETS KREATIVA LÖSNING - GRÖNBORG LIVE
Perfect Fools, Oddset Svenska Spel Sport & Casino och Svenska Ishockeyförbundet

ÅRETS STUDENTHJUL – KLARA, FÄRDIGA, STÄDA!
Alice Trennestam, Amanda Blomqvist, Elin Kallur – IHM Business School Sthlm


2020 ÅRS SILVERHJUL TILLDELAS:

ÅRETS ENDORSEMENT - BUGGEBO
Minnesota Communication & Landshypotek Bank

ÅRETS RÄTTIGHET - DAMLANDSLAGET FOTBOLL
Svenska Fotbollförbundet

ÅRETS LOKALA RÄTTIGHET - ISHOCKEY PÅ LIKA VILLKOR?
Luleå Hockey och Passion Lab

ÅRETS SPONSRING - VI SKAPAR HISTORIA
Jung Relations, Adidas, Svenska Fotbollförbundet

ÅRETS EVENT B2B - IMPACT WEEK 2019
Ciceron Group och Norrsken foundation

ÅRETS EVENT B2C - PROVBO FINSPÅNG
Outhouse Graviz & Kusinerna och Amasten

ÅRETS INTERNA EVENT - FASTIGHETSBYRÅN GAME OF HOMES
Minnesota Communication, Fastighetsbyrån och Image

ÅRETS INNOVATIVA KONCEPT – SUPPORTERLINJEN
Jung Relations, Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet

ÅRETS HANTVERK - SKYVIEW IN PARTNERSHIP WITH MICROSOFT SOUNDSCAPE
Stockholm Live och Microsoft

ÅRETS LÅNGSIKTIGA - PANTAMERA & SVENSK INNEBANDY
Returpack, Svenska Innebandyförbundet och Lundberg & Co

ÅRETS INTERNATIONELLA - PDXCON Berlin
Onemotion IMC och Paradox Interactive

EXPO - ALLT KOMMER BLI BRA
Heja! och Umeå Universitet

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG - FOOTBALL FOREVHER
MKTG Sverige, Coca-Cola Sverige, Isobar, Carat, Svenska Fotbollförbundet

ÅRETS KREATIVA LÖSNING - HUVUDSPONSORPRAKTIKANTEN
Jung Relations, Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet


Läs mer om vinnarbidragen här: https://ses.se/nominerade-och-vinnare/vinnare-2020/


Gyllene Hjulet är sedan 1997 den viktigaste branschtävlingen för alla verksamma inom intresse- & upplevelsebaserad kommunikation. Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Sveriges bästa projekt inom event, expo och sponsring hyllas och prisas i hela 15 olika kategorier.


Om Sponsrings & Eventsverige (SES)

SES är den branschorganisation som leder och utvecklar sponsrings- och eventindustrin. Organisationens syfte är att få alla att förstå värdet av intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Organisationen startades som föreningen 1986 och har idag över 300 medlemsföretag där expertisen av branschen finns representerade såsom köpare, rättighetsinnehavare, arenor, byråer samt konsulter och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen och galan Gyllene Hjulet.